Sähköauton katsastus – mitä sisältää ja erot muihin autoihin
Sähköauton ensimmäinen katsastus saattaa jännittää monia. Sähköautoissa tarkastetaan täysin samat perusasiat kuin polttomoottoriautossa (jarrut, alusta, valot, sekä renkaat). Sähköauton katsastuksessa ei kuitenkaan tehdä päästömittausta, sen sijaan tarkistetaan korkeajännitejärjestelmä sekä auton akun turvallisuus.
Tässä artikkelissa syvennymme sähköauton katsastukseen ja kerromme selkeästi miten se eroaa hybridi- ja polttomoottoriauton katsastuksesta. Saat myös käytännön vinkkejä, miten voit valmistautua sähköauton katsastukseen!
Milloin sähköauto katsastetaan ja mitä perusasioita tarkistetaan?
Sähköauton katsastus seuraa samaa rytmiä kuin muutkin henkilöautot. Sähköautoissa tarkastetaan samat perusasiat kuin polttimoottoriautoissa, mutta niiden lisäksi tarkastetaan myös sähköauton lisäkohteet.
Katsastusrytmi ja määräajat
Sähköauton määräaikaiskatsastuksen rytmi määräytyy samoilla periaatteilla kuin minkä tahansa henkilöauton katsastus. Ensimmäinen määräaikaiskatsastus tehdään viimeistään 4 vuoden kuluttua käyttöönottopäivästä. Seuraava katsastus on 2 vuoden päästä edellisestä, ja kun auto täyttää 10 vuotta, katsastus muuttuu vuosittaiseksi. Aikataulu on siis sama käyttövoimasta riippumatta. Tarkka viimeinen päivämäärä löytyy rekisteröintitodistuksesta ja sähköisestä Traficomin Oma Asiointi -palvelusta.
Voit myös lukea täältä tarkemmin, milloin auto pitää katsastaa!
Mitä perusasioita tarkistetaan?
Katsastuksessa varmistetaan ennen kaikkea auton liikenneturvallisuus. Tämä tarkoittaa seuraavia tarkastuskohtia:
- käyttöjarrujen ja seisontajarrun toiminta
- alustan ja ohjauksen välykset ja kunto
- iskunvaimentimet
- renkaiden ja vanteiden kunto
- valojen toiminta ja suuntaus
- tuulilasin eheys sekä pesulaite
- turvavarusteet (esim. turvavyöt)
- alusta ja kori
- vuodot ja vauriot auton alla
- mittariston varoitusvalot (ei turvallisuuteen vaikuttavia hälytyksiä)
Nämä asiat tarkastetaan kaikissa henkilöautoissa. Polttomoottoriautojen määräaikaiskatsastukseen kuuluu myös päästömittaus. Sähkö- ja hybridiautojen katsastukseen kuuluu sen sijaan muita lisätarkastuksia.
Miten sähköauton katsastus eroaa polttomoottoriauton katsastuksesta?
Sähköauton katsastuksessa jätetään pois polttomoottoriautoille kuuluva päästömittaus. Sen tilalle tulee sähköauton korkeajännitejärjestelmän ja akun turvallisuuden varmistaminen. Sähköautojen katsastuksen aikana katsastaja tarkistaa seuraavat asiat.
Korkeajännitejärjestelmän turvallisuus:
- Korkeajännitekomponentit ovat merkitty
- Suojaukset ovat paikoillaan ja kunnossa
- Oranssit HV-kaapelit sekä niiden liittimet ovat ehjiä
- Mittariston varoitus- ja vikailmaisimet eivät ilmoita vioista
Akusto, moottorit ja tehoelektroniikka:
- Akun kiinnitys, suojarakenteet ja yleinen kunto (ei kolhuja, korroosiota, pullistumia tai irtoamisriskiä)
- Sähkömoottori(t), muuntimet/invertterit ja ohjausyksiköt ovat tukevasti paikoillaan
- Suojakoteloiden ja eristepintojen kunto
Jos akuston suoja tai kotelo on vaurioitunut, seurauksena voi olla hylkäys. Siksi alustaan kohdistuneet iskut kannattaa selvittää ennen katsastusta.
Regeneratiiviset jarrut, ajotilan ja suunnan ilmaisimet sekä lataus
Regeneratiivinen jarrujärjestelmä toimii oikein eikä varoituksia näy. Lisäksi varmistetaan aktiivisen ajotilan (“READY”) ja ajosuunnan (eteen/taakse) ilmaisimet. Kuljettajan on nähtävä selkeästi, milloin auto on liikkeellelähtövalmis ja mihin suuntaan se lähtee. Jos autossa on kiinteä latauskaapeli, sen kunto ja kiinnitys tarkistetaan. Myös latausportin kotelon ja liittimien tulee olla ehjät.
Sähköinen voimalaite tarkastetaan kokonaisuutena
Katsastuksessa käydään läpi myös auton matalajännitejohdotus (12 V -järjestelmä). Varmistetaan että johdot ja liittimet ovat ehjiä, tukevasti kiinni eikä hankaumia näy. Katsastuksen aikana tarkastetaan myös:
- Moottorit ja muuntimet/invertterit
- Johdinsarjat ja liittimet
- Auton latauskytkentäjärjestelmä tarkistetaan (suojattu ja tarkoituksenmukaisesti asennettu).
- REESS-hallintajärjestelmän ilmaisimet (esim. toimintamatka ja lataustilan näyttö) eivät saa ilmoittaa vikaa
- Akun lämpötilan hallinnan tulee toimia (puhaltimet, kanavat ja letkut ilman tukoksia tai vuotoa).
Lisäksi tarkistetaan elektronisten muuttajien, ohjaimien ja johdinsarjojen suojakotelot ja eristeet sekä apuvoimalaitteet (esim. lisälämmitys ja lasien sulatus). Varmistetaan myös ettei jännitteisiä osia ole paljaina, suojat ovat paikoillaan, eikä oikosulku- tai kiilautumisriskejä löydy.
Hybridiauton katsastus – miten poikkeaa sähköautosta?
Hybridiauton katsastus yhdistää perinteisen polttomoottoriauton päästömittauksen, sekä sähköautoon liittyvät tarkastukset.
Päästömittaus kuuluu hybridiauton määräaikaiskatsastukseen
Hybridiautoissa on polttomoottori, jonka vuoksi hybridiauton katsastus sisältää yhden vaiheen, jota täyssähköautoissa ei ole. Katsastuksessa tehdään päästömittaukset kuten muillekin bensiini- tai dieselautoille. Jos moottorin vikavalo tai päästöihin liittyvä varoitus palaa, se on syytä korjata ennen katsastusta.
Sähköauton katsastuksen lisäkohdat
Päästömittauksen ohella hybridiautossa tarkastetaan myös aiemmin mainitut sähköauton tarkastuskohteet. Toisin sanoen hybridissä yhdistyvät molemmat, polttomoottorin päästövaatimukset ja sähköauton turvallisuustarkastukset.
Mistä sähköauton katsastuksen hinta muodostuu?
Vaikka sähköauton katsastus ei sisällä päästömittausta, katsastajan työ ei ole kevyempi. Katsastuksen aikana tarkastettavat sähköautojen turvallisuusominaisuudet vievät yhtä paljon aikaa kuin polttomoottoriauton päästömittaus. Oli sinulla sitten polttomoottoriauto, hybridiauto tai sähköauto, katsastus on aina saman hintainen käyttövoimasta riippumatta.
Täällä löydät lähimmän asemasi, tarkastat hinnan ja varaat katsastusajan!
Näin valmistelet sähköauton sujuvaa katsastusta varten
Hyvä valmistautuminen varmistaa, että sähköauton katsastus hoituu sujuvasti. Alta löydät kätevän tarkistuslistan:
- Aloita mittaristosta: Korkeajännite-, akku- tai jarrujärjestelmän vikavalot eivät pala. READY/ajotilan ja ajosuunnan ilmaisimet toimivat normaalisti.
- Kierrä auto: Tarkasta renkaiden kunto ja paineet, auton valot, rekisterikilvet ja tuulilasi.
- Kurkkaa auton alle ja puskureiden reunoihin: Etsi kolhuja tai raapaisuja, jotka voisivat osua akun suojarakenteisiin.
- Avaa latausluukku: Katso, että latausportti ja liittimen pinnat ovat ehjät, eikä lika/vesi ole päässyt koteloon. Jos autossasi on kiinteä latausjohto, tarkista sen kiinnitys ja vaippa.
- Nosta konepelti/huoltoluukku: Varmista jäähdytysnesteiden sekä pesunesteen riittävyys ja ettei letkuissa ole vuotoja.
- Tee koeajo: regeneratiivinen jarrutus ei saa aiheuttaa nykimistä tai vikailmoituksia.
Jos haluat itse tarkasta tarkemmin, voit myös vilkaista 12 V -johdot ja liittimet sekä varmistaa ettei tavaratilassa/moottoritilassa ole hankautumia tai irtoamisia. Varmista myös, että akun ja tehoelektroniikan suojakotelot ovat paikoillaan sekä eristepinnat ehjiä. Jos autossa on sähköiset lisälämmittimet tai lasin sulatuslaitteet, niiden tulee toimia normaalisti. Koteloissa ei myöskään saa olla puuttuvia tai rikkoutuneita suojia.
Milloin sähköauto on syytä huoltaa ennen katsastusta?
Varaa huolto, jos mittaristossa on pysyvä HV/akku/jarru-varoitus tai auto on saanut kovan osuman pohjaan. Jos näet vuotoja, kiliseviä suojia tai repsottavia paneeleita, kannattaa varata huolto. Sama koskee latausportin vioittuneita pinnejä, HV- tai 12 V -kaapeleiden vaurioepäilyä tai lämpöhallinnan poikkeavaa käyntiä (esim. jatkuva puhallus, “battery cooling” -ilmoitukset). Hybridiautossa tarkistuta lisäksi moottorin vikavalo ja pakokaasujärjestelmän viat, jotta päästömittaus onnistuu. Näin säästät aikaa ja vältät turhat uusinnat.
Usein kysyttyä
Tarvitseeko sähköauto päästömittauksen?
Ei. Sähköauton katsastus ei sisällä päästömittausta, koska autossa ei ole polttomoottoria. Sen sijaan tarkistetaan sähkövoimalinjaan liittyvät turvallisuusasiat.
Milloin sähköauto pitää katsastaa?
Sähköauton katsastusrytmi seuraa normaalia henkilöauton katsastusrytmiä. Ensimmäinen katsastus tapahtuu 4 vuoden sisällä auton rekisteröinnistä. Seuraavat katsastukset tapahtuvat 2 vuoden välein, kunnes auto täyttää 10 vuotta, jolloin katsastus muuttuu vuosittaiseksi. Löydät katsastuspäivämäärän rekisteröinti- tai katsastustodistuksesta.
Maksaako sähköauton katsastus enemmän kuin polttomoottoriauton katsastus?
Ei maksa. Henkilöauton katsastus maksaa saman verran käyttövoimasta riippumatta. Hintaeroja voi olla kuitenkin asemien välillä.
Saako nastarenkailla mennä katsastukseen?
Kyllä saa. Renkaiden täytyy kuitenkin olla vaatimusten mukaiset (Pääurilla 3 mm urasyvyys ja nastaero enintään 25%).
Yhteenveto ja seuraavat askeleet
Sähköauto ja hybridiauto katsastetaan samaa rytmiä noudattaen kuin polttomoottoriautot. Sähköauton katsastus eroaa polttomoottoriauton katsastuksesta lisäämällä sähkövoimalinjaan liittyvät tarkastukset päästömittauksen tilalle. Hybridiauton katsastus yhdistää molemmat, sähkövoimalinjan tarkastukset sekä päästömittauksen. Katsastuksen hinta on sama niin polttomoottori-, hybridi-, kuin sähköautoilla.
Paras tapa valmistautua katsastukseen on tehdä pieni ennakkotarkistus: varmista ettei mittaristossa pala varoituksia, renkaat ja valot ovat kunnossa, latausportti/-johto on ehjä, akun suojat ja eristeet ovat kunnossa eikä auton alla näy vaurioita tai vuotoja. Jos auto on ottanut isomman osuman tai jokin suoja “kilisee”, käy huollossa ennen katsastusta.
Haluatko tehdä katsastuksesta yksinkertaista? Varaa aika verkossa lähimmälle DEKRA asemalle. Saat selkeän hinnan ja asiantuntevan katsastuksen.
Ajankohtaista
Sähköauton katsastus – mitä sisältää ja erot muihin autoihin
Mitä sähköauton katsastus sisältää ja miten se eroaa perinteisistä autoista? Lue, mitä tarkastetaan ja mihin sähköauton omistajan kannattaa varautua.
Milloin auto pitää katsastaa?
Milloin auto pitää katsastaa? Tarkista katsastuksen määräpäivä ja varmista että katsastus tehdään ajallaan.
Miksi DEKRA perustettiin?
Yhtä tärkeää kuin 100 vuotta sitten: ajoneuvojen katsastus on olennainen osa liikenneturvallisuutta