Avuksi

Yleistä katsastuksesta

Miksi auto pitää katsastaa?

Auton katsastuksella pyritään varmistamaan auton kunto kaikkien tienkäyttäjien turvallisuuden varmistamiseksi. Säännöllisesti tehdyillä katsastuksilla vähennetään teknisten vikojen aiheuttamia onnettomuuksia ja tarpeettoman suuria haitallisia päästöjä ympäristöön. Suomessa katsastus on pakollinen ja sen on oltava valtuutetun katsastusyrityksen suorittama.

Kuinka kauan auton katsastus kestää?

Henkilö- tai pakettiauton katsastus kestää noin 30 minuuttia. Muiden ajoneuvotyyppien kuten perävaunujen, kevyt kuoma-autojen jne. osalta katsastusaika voi vaihdella. Arvion katsastustapahtuman kestosta saat tarvittaessa ajanvarauksen yhteydessä.

Mitä auton katsastuksessa tarkastetaan?

Auton katsastuksessa tarkastetaan useita eri osa-alueita sen varmistamiseksi, että ajoneuvo on turvallinen käytettäväksi liikenteessä, eikä aiheuta ympäristöhaittoja. Tärkeimmät tarkastuskohteet ovat:

  1. Valot ja sähkölaitteet: Tarkastetaan, että kaikki auton valot toimivat oikein. Mukaan lukien ajovalot, jarruvalot, vilkut, takavalot ja sumuvalot.
  2. Jarrut: Tarkastetaan jarrujärjestelmä. Jarrulevyt, -palat ja -letkut sekä jarrujen toimivuus ja tasapaino.
  3. Rungon ja alustan kunto: Tarkastetaan auton rungon ja alustan kunto. Ruosteen aiheuttamat vauriot voivat estää läpipääsyn.
  4. Renkaat: Tarkastetaan renkaiden kunto, kulutuspinnan syvyys ja ilmanpaine. Vanteiden kunto tarkistetaan myös.
  5. Ohjausjärjestelmä: Tarkastetaan ohjausjärjestelmän kunto ja toimivuus.
  6. Nestevuodot: Tarkastetaan mahdolliset nestevuodot, kuten öljy- tai jäähdytysnesteenvuodot.
  7. Päästöt: Suoritetaan päästömittaus, jolla varmistetaan, että auton päästöt ovat sallittujen rajojen sisällä.
  8. Turvallisuusvarusteet: Tarkistetaan, että turvallisuusvarusteet, kuten turvavyöt, airbagit ja ajonvakautus toimivat oikein.
  9. Varoituskolmio: Tarkastetaan, että autossa on varoituskolmio.
  10. Lasit ja näkyvyys: Tarkastetaan tuulilasin, sivulasien ja peilien kunto sekä esteetön näkyvyys autosta.
  11. Ajoneuvon tunnistetiedot: Varmistetaan ajoneuvon tunnistetietojen, kuten rekisterikilvet ja VIN-numero, vastaavuus rekisteritietoihin.
  12. Rekisteröintitodistus: Tarkastetaan, että ajoneuvon rekisteröintitodistus ja tarvittavat asiakirjat ovat kunnossa.

Mikäli katsastuksessa ilmenee vakavia puutteita tai vikoja, ajoneuvo ei läpäise katsastusta. Havaitut viat ja puutteet on korjattava ennen kuin se voidaan hyväksyä katsastuksessa. Hyväksytyssä katsastuksessa sallitaan enintään kolme korjauskehotusta. Korjauskehotukset tulee korjata hyväksytyn katsastuksen jälkeen, määräaikaan mennessä.

Kuinka usein auto pitää katsastaa?

Suomessa yksityiskäytössä olevien autojen katsastusväli riippuu auton iästä. Uusi auto pitää katsastaa ensimmäisen kerran neljän vuoden kuluttua ensirekisteröinnistä. Tämän jälkeen katsastusväli on kaksi vuotta, aina kymmeneen ikävuoteen saakka. Kymmenen ikävuoden jälkeen katsastus tulee suorittaa vuosittain.

Luvanvaraisessa- tai tavaraliikenteessä olevat ajoneuvot katsastetaan vuosittain. Museoajoneuvot katsastetaan neljän vuoden välein. Perävaunut (O2- luokka, jarrullinen, yli 825kg) puolestaan katsastetaan kahden vuoden välein, vuoden loppuun mennessä. Katsastuksesta vapautettuja ajoneuvoja on tällä hetkellä Suomen lainsäädännön mukaisesti O1-luokan perävaunut (jarruton max. 825kg), moottoripyörät sekä traktorit.

Oman ajoneuvosi katsastuksen takarajan löydät rekisteröintitodistuksen teknisestä osasta.

Ajanvaraus

Miten varaan katsastusajan ajoneuvolleni?

  1. Klikkaa ajanvarauspalveluumme
  2. Valitse katsastusasema ja paina seuraava.
  3. Syötä rekisteritunnus, paina hae tiedot ja seuraava.
  4. Valitse palvelu ja paina seuraava.
  5. Valitse ajankohta ja paina seuraava.
  6. Täytä asiakastietosi ja varmista, että varauksesi tiedot ovat oikein.
  7. Hyväksy palvelun käyttöehdot.
  8. Paina varaa.
  9. Maksa palvelu.
  10. Varaus on valmis ja vahvistus lähetetään valitsemallasi tavalla.
  11. Nähdään katsastuksessa! Tervetuloa!

Kuinka saavun katsastukseen?

Varaamasi palvelu pyritään aloittamaan varausvahvistuksessa mainittuna aikana. Ilmoittaudu kuitenkin asemalla toimistossa n. 10 minuuttia ennen varattua aikaa. Näin varmistat pääsysi katsastukseen ajallaan. 

Voiko varattua aikaa siirtää?

Kyllä voi. Varatun ajan voit siirtää varauspalvelussamme (kts. varausvahvistus viesti) tai asiakaspalvelumme kautta. Siirräthän varauksen 24h  ennen varattua aikaa.

Kuinka perun varaukseni?

Jos haluat perua maksetun ajan, saadaksesi maksun takaisin, peruutus tulee tehdä palvelukortin kautta, jonka saat varauksen vahvistettuasi sähköpostilla tai tekstiviestillä. Voit ottaa yhteyttä myös puhelinpalveluumme 0207 959890 (ma-pe 8.30-16.00). Sekä palvelukortin että asiakaspalvelumme kautta voit siirtää varauksen sinulle sopivaan ajankohtaan. Palautamme ennakkomaksun, mikäli peruutuspyyntö on tehty vähintään 2 tuntia ennen varausta.

Asiakaspalautteet ja reklamaatiot

Miten toimin epäonnistuneen autokaupan jälkeen?

Auton myyjät saattavat ilmoittaa, että auto on vähän aikaa sitten katsastettu. Tämä ei tarkoita, että autossa ei olisi mitään vikoja tai puutteita. Viat saattavat olla sellaisia, joita katsastuksessa ei tarkasteta, tai ne ovat voineet tulla katsastuksen jälkeen. Jos epäilet, että vika olisi ollut jo katsastushetkellä ja siihen olisi pitänyt puuttua katsastuksessa, ilmoita asiasta meille. Pyri dokumentoimaan löytynyt vika/puute ja lähetä selvitys osoitteeseen katsastus.palaute@dekra.com . Käsittelemme laadunhallintajärjestelmässämme kaikki saapuneet palauteet ja pyrimme kehittämään toimintaamme jatkuvasti.

DEKRA ei kuitenkaan ole autokaupan osapuoli eikä se vastaa siitä, että auto on virheetön ja myyjän kertomassa kunnossa. Näin ollen autokaupan yhteydessä vahingonkorvausvaatimus tai muu korvausvaatimus tulee osoittaa auton myyjälle. Jos ostat auton autoliikkeestä, autoliike vastaa myymästään autosta kuluttajansuojalain mukaisesti. Jos ostat auton yksityishenkilöltä, tätä suojaa ei ole, vaan tilanteeseen soveltuvat normaalit kauppalain ja kauppaa koskevan sopimuksenne ehdot. Riitaprosessit ovat pitkiä ja hankalia, joten ennen kauppaa on syytä tutustua ostettavaan kohteeseen huolella.

Lue lisää täältä: https://www.traficom.fi/fi/katsastusta-koskeva-valitus-tai-korvausvaatimus

Miten toimin, jos sain mielestäni virheellisen katsastuspäätöksen?

Katsastukset tehdään lain ja Traficomin antamien määräysten ja ohjeiden mukaisesti. Mikäli mielestäsi näin ei ole tapahtunut, ota yhteyttä katsastusasemaamme, niin käymme päätöksen ja Traficomin arvosteluperustemääräyksen kanssasi läpi. Mielestäsi virheelliseen katsastuspäätökseen voit pyytää Traficomilta oikaisua. Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti 30 päivän kuluessa katsastuksesta. Lue lisää: https://www.traficom.fi/fi/liikenne/tieliikenne/oikaisuvaatimus-katsastuspaatokseen

Miten toimin, jos havaitsen autossani vaurion katsastuksen jälkeen?

Mikäli havaitset ajoneuvossasi vaurion DEKRAn suorittaman katsastuksen jälkeen, ota viipymättä yhteyttä sähköpostilla osoitteeseen katsastus.palaute@dekra.com. Mahdollisen vahingonkorvausvaatimuksesi ratkaisemiseksi ajoneuvo ja sen vaurio tulee esittää tarkastettavaksi katsastustoimipaikalle viipymättä vaurion havaitsemisen jälkeen, jo ennen korjausta.

Miten voin jättää asiakaspalautetta?

Katsastustapahtuman jälkeen saat sähköpostiisi palautekyselyn, johon vastaamalla voit antaa meille palautetta.

Lisäksi voit antaa DEKRAlle palautetta yleisesti esim. asiakaspalvelusta asiakaspalautelomakkeen kautta verkkosivuillamme https://dekra-katsastus.fi/ota-yhteytta/ Myös katsastusteknisistä asioista, voit antaa palautetta asiakaspalautelomakkeen kautta.

Valitse palautetta antaessa valikosta asema, jotta palaute kohdistuu oikealle käsittelijälle. Palautteen ansiosta pystymme kehittämään toimintaamme jatkuvasti.